Langeveld haalt positieve vibe uit laatste raceweekend Oschersleben

Het weekend met de meeste potentie op een top resultaat is niet beloond tijdens het laatste raceweekend van het ADAC GT Masters op het circuit van Oschersleben. Gele en rode vlaggen gooide roet in het eten op de zaterdag kwalificatie en vervolgens een geplofte motor in de race liet het team snacht’s overuren draaien. De gifbeker ging helemaal leeg op zondag met ABS problemen in de kwalificatie en een crash in de tweede race. Ondanks dit alles ziet Langeveld veel positieve punten.

Het weekend op Oschersleben beloofde veel zonneschijn. Na testsessies op de donderdag en vrijdag stond er op zaterdag ochtend een kwalificatie op het programma waarin onder zeer koude omstandigheden een 23ste plaats werd genoteerd. Langeveld: ”De 23ste plaats is geflatteerd! Echt! De auto was super goed en ik zat er ook goed in. Alleen op een baan van 3,6 km met 30 auto’s is het moeilijk om een vrije ronde te rijden zonder andere deelnemers tegen te komen die ook de banden aan het opwarmen zijn of vrij plekje zochten. De potentie op een top 5 was er want ik had zelfs de snelste 2de sector tijd (baan bestaat uit 3 sectoren). Helaas kon ik geen volledig vrije ronde maken waardoor we niet verder naar voren kwamen.”

In de race kwam er al snel een eind aan de opmars van Langeveld. Een geplofte motor in ronde 12 van de race betekende einde race voor Langeveld/Paul en veel werk voor de monteurs. ”Tsja, dat soort dingen horen er nou eenmaal bij. Het is een mechanische sport. Geluk bij ongeluk want door mijn geplofte motor lag er veel olie op de baan. er gingen aantal auto’s achter mij van de baan door deze olie. Als ik 8ste had gelegen dan had het ernstiger af kunnen lopen want dan had het hele veld nog door deze olie heen gekomen”

Na de race heeft het team van Langeveld de motor gewisseld zodat Maximilian Paul op zondag kon gaan deel nemen aan de tweede kwalificatie.

De monteurs en technische mensen van Audi hebben middels de computer de nieuwe motor getest op eventuele technische foutmeldingen maar alles werkte goed. In de laatste kwalificatie van het seizoen moest het dan gaan gebeuren voor Maximilian Paul. Echter opnieuw kwam er technische malheur. Vanwege de motorschade en het in de grindbak terecht komen de dag ervoor bleek er schade te zijn ontstaan aan het ABS systeem waardoor aanremmen voor bochten niet optimaal kon gebeuren. ”De Gifbeker moet helemaal leeg. Dit is iets wat we niet konden testen zonder op de baan te rijden. Door het grind is er schade ontstaan aan het ABS systeem bij het rechter voorwiel. Zonder ABS is het onmogelijk om het maximimale uit de auto te halen met aanremmen.”

Vanaf de 25ste plek ving het duo de race aan. Door een enorme startcrash konden ze al snel doorschuiven naar een 19de plaats. Vanaf daar had Maximilian een goede snelheid en kwam het vast te zitten in een trein van andere GT3’s. Door een vroeg besloten pitstop probeerde het duo plekken goed te maken. Toen Langeveld het stuur overnam kwam het achter een Lamborghini vast te zitten. bij een inhaalpoging raakt Langeveld de Lamborghini en viel het uit door schade aan de voorkant. Langeveld: ”Snel vergeten dit weekend en focus op volgend seizoen. Wat ik kwijt kan over de crash is dat de andere deelnemer is bestraft door de stewards omdat hij mij gewoon simpelweg afsneed. Daar heb ik natuurlijk nu niks meer aan maar het is goed om te weten dat het niet mijn schuld was. Ik heb dit jaar ontzettend veel geleerd en ben dankbaar aan mijn sponsoren en het team. Ik kijk uit naar volgend seizoen en hoop ook dan weer aan de start te staan in het ADAC GT Masters. Dan gaan we vechten voor de top 5. Daar ben ik van overtuigd.”

Scroll naar boven